8

Birgitte Magnussen fra http://comeclean.no/ har en veldig intressant bakgrunn, både som makeupartist og forkjemper for rene produkter inside out.Hun er en cancer survivor

Våren 2010 oppdaget kjæresten min en kul på halsen min. ?Tøff? som jeg var, tenkte jeg at det bare var en hoven lymfekjertel, og lot være å gå til legen. 
Da den ennå ikke var gått bort da sommeren kom, begynte jeg å tvile. Jeg gikk til legen, som konstaterte at det var en helt vanlig skjoldbruskkjertel-kul, hva nå dét kunne være. Jeg ble sendt til biopsi og etter en sommer med mye venting og bekymring, fikk jeg sjokkbeskjeden: Jeg hadde fått kreft i skjoldbruskkjertelen. Jeg gikk gjennom operasjon og radioaktiv strålebehandling. Livet hadde snudd opp-ned, og nå måtte jeg forholde meg til å skulle leve resten av livet uten skjoldbruskkjertel, og med faren for at kreften kan komme tilbake.

Les mer om henne her http://comeclean.no/OmBirgitte

 

Eg skal ikkje skryte på meg å være så sunn som henne,men ønsker å bli grønnere og sunnere og har kuttet ut det meste av giftige produkter som finnes hjemme hos oss. Ting tar tid og man prøver og feiler ikkje sant? Tekte å dele med dere hennes hverdagstips for å rense kroppen. kanskje kan du /vil du prøve noen av hennes tips :)

Hun har skrevet et gjesteinnlegg hos http://www.pureskin.no/ men eg regner med at de tilgir meg siden eg linker til dem når eg deler dette innlegget.

http://www.pureskin.no/blogs/news/11251949-hverdagsdetox

 

 

 

 

 

 

Etter en lang og deilig julefeiring er det nå på tide å gi kroppen en velfortjent utrensning! Sukker, alkohol, koffein, mye kjøtt og usunt fett hører jula til for mange, men det er ikke til å stikke under stol at det skaper ubalanse i kroppen i form av uren og livløs hud, lite energi, dårlig fordøyelse og et svakere immunforsvar.

Jeg er tilhenger av hverdagsdetox; å faste i noen dager eller spise ekstra sunt i perioder er vel og bra, men det er mye viktigere å etablere et knippe sunne vaner som følger deg i hverdagen, som for eksempel å drikke en grønnsaksjuice hver dag, ta litt greens og supermat eller sørge for å få i deg de aller viktigste tilskuddene. Greier du i tillegg trappe ned på gluten, meieriprodukter, kjøtt og sukker, er du kommet veldig langt på vei mot et knallsunt 2014!

  1. Drikk ferskpresset grønnsaksjuice hver dag. Vask, skrell og kutt gjerne grønnsaker klart kvelden i forveien (gjerne samtidig som middagen lages og grønnsakene likevel er fremme), og juice first thing om morgenen. Enkle oppskrifter med god variasjon gjør det mer gjennomførbart; Et eple, en selleristilk, 1/2 agurk og en liten neve spinat er alt som skal til den ene dagen, mens en rødbete, en gulrot, en bit ingefær og en appelsin kan stå på menyen den neste.
  2. Smoothie er en genial måte å få i seg grønnsaker, bær, litt frukt, sunt fett, greens og supermat på. Lag for eksempel en supersmoothie med avocado, banan, bær, spinat eller grønnkål, hvetegress, kokosolje, hampfrø og chiafrø. Supert som frokost eller mellommåltid!

  3. Drikk en shake med greens hver dag, gjerne på tom mage om morgenen. Mine favoritter er hvetegress, byggress og spirulina. Kan blandes med eplejuice i starten og etterhvert med vann når man venner seg til smaken.
  4. Melkeprodukter er betennelsesskapende, syredannende og slimdannende, og er veldig dårlig for huden. Trapp ned og bytt ut melk med plantemelk, smør med kaldpresset olivenolje og ost med hjemmelaget cashewost el.l.

  5. Bytt ut kjøttmiddagen med vegetarmat 2-3 ganger i uken. Plantebasert mat gir deg en lett og god følelse i kroppen, finere hud og mye bedre fordøyelse. I tillegg sparer du både miljøet og noen søte små firbeinte ved å velge mer vegetarisk. Kjøtt, fisk og fugl kan enkelt erstattes med proteinrike og velsmakende kikerter, linser og bønner. Økologisk tofu er også et flott alternativ fra tid til annen.

  6. Topp tre hverdagstilskudd: Jeg sverger til D-vitamin, omega 3 og probiotika, og tror alle har nytte av tilskudd av dette, spesielt D-vitamin i vinterhalvåret. Velg gjerne plantebasert D-vitamin og omega 3.
  7. Gå for økologisk! Det er en enkel måte å holde giftstoffer ute av kroppen på. Sørg spesielt for å velge økologisk når det gjelder produkter som inneholder mye sprøytemidler, slik som epler, bær, poteter og bananer.
  8. Sukker bør byttes ut med sunnere søtning, som stevia, yaconsirup eller kokossukker. Er du glad i sjokolade kan du enkelt lage hjemmelaget, raw sjokolade, som er sunt og supergodt; smelt kakaosmør over vannbad og rør inn sunn søtning og rått kakaopulver, helles i silikonformer eller på en tallerken dekket med plastfolie, og settes i fryser eller kjøleskap til det har stivnet. Tilsett gjerne nøtter, gojibær, hampfrø eller annen supermat.

  9. Å trappe ned på gluten vil gi deg store helsegevinster. Uansett om du har en glutenintoleranse (som veldig mange av oss faktisk har) eller ikke, vil kroppen din takke deg for å spise mindre gluten ved å gi deg bedre fordøyelse (bye-bye oppblåst mage og lange dobesøk!), renere og mer glødende hud og sterkere negler.

  10. Move it! Vi er skapt for å bevege oss, ikke sitte stille foran en dataskjerm. Du hører det sikkert ofte, men det kan ikke sies for mange ganger: Ta trappa, gå eller sykle til og fra jobb og dans, hopp, løp og lek med ungene dine eller for deg selv hjemme i stua! For deg som avskyr treningssentere, kan det å finne en mer helhetstenkende treningsform, som yoga, være flott. Min teori er at hvis du hater å trene, har du bare ikke funnet dintreningsform enda. Så ikke vær redd for å prøve noe nytt! Hvem vet, kanskje du har et megatalent for zumba?!

 Ønsker deg et fantastisk 2014 og lykke til med sunnere hverdagsvaner!

- Birgitte

 

Vår gjesteblogger Birgitte Magnussen viser deg veien til en grønnere, gladere og sunnere hverdag! Hennes blogg Come Clean handler om positive livsstilsendringer med fokus på vegansk kosthold og rene, økologiske skjønnhetsprodukter. Produktomtaler, naturlige skjønnhets- og kostholdstips, give-aways, oppskrifter og mye mer. Hun er Norges eneste Green Makeup Artist, og i stallen til stylingbyrået Pudder Agency. Dessuten har hun nylig startet opp en rådgivningstjeneste hvor du kan få hjelp til å skreddersy et opplegg for en sunnere og grønnere livsstil som vil gi deg resultater både utenpå og inni.

Maren

03.01.2014 kl.22:41

Åå! For noen gode tips !

Det må prøves, jeg har jo laget smoothie mange ganger før, men når jeg så dette forstår jeg ikkje at eg ikkje har prøvd alt dette før, det høres så godt ut.. Og det var et kjempe bra innlegg :-D

Inger Anne

04.01.2014 kl.12:28

Takk for mange gode tips :)

Karmabitch

04.01.2014 kl.13:41

HUff, jeg føler meg skikkelig usunn i forhold. Får gjøre noen grep. Det som skremmer meg er at legene alltid tror det er noe annet, og så er det faktisk kreft. I dag som så mange får diagnosen kreft, burde legene endre sine rutiner og ikke avfeie det med f. eks urinveisinsfeksjon (som var tilfelle med en jeg kjenner)... Men takk for gode tips...trodde ikke at d å kutte ut gluten var bra for alle...

Ha en fin dag!

cuskima

04.01.2014 kl.20:49

Maren: Elsker smoothies <3

Er ikkje sp flink med sånn hvetegress og sånn for eg syns det ikkje er så deilig,men er veldig mye annet eg liker som man kan ha i smoothiene :D

Takk, er nok Birgitte sin fortjeneste -hun er så flink med sånne ting :)

Maren

04.01.2014 kl.22:27

Ja hun virket utrolig flink!

Ja som du sa gress er kanskje ikkje det beste.. Men eg har ikkje smakt det, så kanskje det må prøves ;)

cuskima

04.01.2014 kl.23:35

Maren:haha ikkje sant -flott innstilling Maren :)

Maren

05.01.2014 kl.09:42

Hehe :):)

cuskima

05.01.2014 kl.14:11

Maren: :P ;))


Skriv en ny kommentar
</div>








Velkommen til min blogg! Tusen takk for at du valgte å stikke innom her, det hadde vært hyggelig om du ville legge igjen et spor før du drar igjen. Add meg gjerne på Bloglovin'.

Follow on Bloglovin


Siste innlegg



Bloggdesign








hits